Pulsar BHP

Dodane: 05-03-2020 10:40
Pulsar BHP

Pulsar BHP

Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest obowiązkowe, zarówno dla pracodawców, jak i pracowników, danych zakładów pracy i przedsiębiorstw. Trzymanie się przepisów BHP jest o tyle ważne, że na ich straży stoi specjalny organ nadzoru zwany Państwową Inspekcją Pracy. Państwowa Inspekcja Pracy, w skrócie PIP, jest polskim organem nadzoru i kontroli, którego głównym zadaniem jest sprawdzanie, czy jest przestrzegane prawo pracy, a w szczególności przepisy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. PIP kontroluje także przepisy dotyczące zatrudnienia oraz innej pracy zarobkowej. W przypadku kiedy pracodawca nie jest pewien, czy jego działalność spełnia odpowiednie przepisy BHP, dobrym pomysłem jest zlecenie wykonania audytu BHP. Firmy zajmujące się sprawami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy posiadają w swojej ofercie usługę audytu BHP, który polega na sprawdzeniu czy w danym miejscu pracy spełnione są wymagania pod względem przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jedną z najistotniejszych usług oferowanych przez firmy działające w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy jest wykonanie tak zwanego outsourcingu. Czym dokładnie jest ta usługa i czy warto z niej skorzystać? Poprzez outsourcing BHP firma ma na myśli nic innego, jak przejęcie wszelkich spraw związanych z BHP od pracodawcy. Jak wiadomo, jednym z wielu obowiązków pracodawcy jest przestrzeganie przepisów BHP i zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy, zawartych właśnie w przepisach prawnych. Dzięki usłudze outsourcingu pracodawca będzie miał pewność, że wszelkie wymagane formalne zostaną załatwione, a przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy będą odpowiednio przestrzegane. Właściwie wykonany outsourcing zapewnia spełnienie wszystkich wymaganych kryteriów w związku z zachowaniem bezpieczeństwa i higieny pracy. Największą zaletą takiej usługi jest, bez wątpienia, zajęcie się sprawami BHP przez profesjonalistów, co daje pracodawcy gwarancję spełnienia wymogów określonych w Kodeksie pracy.

Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy nie są jedynie obowiązkowe w różnych zakładach pracy. Jednymi z miejsc, gdzie szkolenia BHP również są obowiązkowe, są wyższe uczelnie i uniwersytety. Zaliczenie szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy jest jednym z warunków koniecznych do zaliczenia pierwszego semestru studiów. Najczęściej szkolenia BHP są przeprowadzane w formie e-learningu na uczelniach, dlatego że jest to najwygodniejsze rozwiązanie i nie wymaga organizacji specjalnych spotkań seminaryjnych. Władze uczelni współpracują w porozumieniu z firmą zajmującą się szkoleniami BHP. Przebieg szkolenia online polega na uczestnictwie w kursie za pomocą platformy internetowej. Sam kurs jest podzielony na kilka lekcji, pod koniec których znajdują się pytania kontrolne dotyczące przedstawianych treści. Warunkiem zaliczenia kursu z bezpieczeństwa i higieny pracy jest zapoznanie się z treścią oraz odpowiedzenie poprawnie na pytania kontrolne. Dla uczelni szkolenia BHP w formie online są najlepszym rozwiązaniem, ponieważ liczba uczestników szkolenia jest bardzo duża.

Na rynku istnieje co najmniej kilkadziesiąt firm zajmujących się świadczeniem usług z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Jedną z najważniejszych oferowanych usług jest tak zwany outsourcing, który polega na przejęciu wszystkich spraw związanych z BHP od danej firmy. Jest to rozwiązanie, z którego korzysta wielu pracodawców, ponieważ pozawala na przekazaniu spraw BHP profesjonalistom. Inną ważną usługą oferowaną przez firmy działające w branży BHP są różnego rodzaju szkolenia pracowników. Nikogo nie zdziwi usługa szkoleń z zakresu BHP, ale ponadto oferowane są szkolenia z ochrony przeciwpożarowej oraz szkolenia pierwszej pomocy przedmedycznej. Firmy zajmujące się bezpieczeństwem i higieną pracy mogą także przeprowadzać audyty z BHP i PPOŻ. Co więcej, przeprowadzają ocenę ryzyka zawodowego oraz zajmują się dokumentacją powypadkową. Zakres działania firm BHP jest więc szeroki, poza bezpieczeństwem i higieną pracy obejmuje także działania związane z ochroną przeciwpożarową oraz pierwszą pomocą.

Mimo zachowania wszystkich niezbędnych zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, może się zdarzyć, że jednak dojdzie do nieszczęśliwego wypadku. Warto więc wiedzieć, co należy zrobić w takiej sytuacji i co należy do obowiązków pracodawcy. Przede wszystkim, pracodawca musi przygotować pełną dokumentację powypadkową w przeciągu 14 dni od zgłoszenia wypadku w pracy. Wszelkie sprawy związane z postępowaniem powypadkowym oraz sporządzeniem odpowiedniej dokumentacji można powierzyć firmie BHP. Pracodawca ma wtedy pewność, że wszystko zostanie właściwie opracowane i przygotowane do następnych kroków związanych z postępowaniem powypadkowym. Powierzenie spraw z postępowaniem powypadkowym w ręce profesjonalistów jest najlepszym rozwiązaniem dla pracodawcy, ponieważ daje gwarancję sporządzenia pełnej i rzetelnej dokumentacji. Po złożeniu odpowiedniej dokumentacji powypadkowej firma, która zajmuję się postępowaniem powypadkowym, poinstruuje pracodawcę o kolejnych krokach w postępowaniu oraz jego obowiązkach w tym zakresie.